Beter inzicht in de prestaties van je bedrijf om betere beslissingen te maken
Soms denkt een bedrijf het goed te doen, maar wanneer er iets misgaat dan kunnen ze in een korte tijd snel in de problemen komen. Zo is er ook duidelijk tijdens de huidige crisis te zien dat veel bedrijven er niet tegen zijn opgewassen om tijdelijk minder omzet te draaien. Hoewel de crisis al een flinke tijd aanhoudt, waren er ook in de beginmaanden veel bedrijven die het direct erg moeten hadden. De beste manier om duidelijk in de gaten te houden of het goed gaat met je bedrijf is door dit beter inzichtelijk te maken.
Werk met duidelijke financiële metrics binnen je hele bedrijf
Een veelgemaakte fout is dat bedrijven binnen verschillende afdelingen allemaal hun eigen metrics gebruiken. Dit kan al snel veel veel onduidelijkheid zorgen, waardoor er ook weer meer fouten worden gemaakt. Door dezelfde metrics te gebruiken weet iedereen ook veel duidelijker hoe het ervoor staat en kan de samenwerking tussen bedrijven juist verbeteren.
Projecten duidelijk in de gaten houden en organiseren
Vertraging van het opleveren van projecten kan voor veel bedrijven een van de hoogste en meest onnodige kostenposten zijn. Breng de prestaties van alle projecten duidelijk in kaart en je weet veel meer succes voor je bedrijf te behalen. Overzichtelijke digitale projectadministratie en planning met de juiste software zorgt ervoor dat je altijd weet welke projecten dreigen af te lopen en waar handelingen voor nodig zijn. Ook kan het over verschillende afdelingen worden gebruikt en weet iedere afdeling wat en wanneer hun taken nodig zijn.
Periodiek uitvoeren van concurrentieanalyses
Een analyse van de concurrentie wordt door de meeste bedrijven uitgevoerd, maar de kunst is om een systeem te hebben waarbij het periodiek wordt geanalyseerd. De concurrenten zitten namelijk niet stil en de veranderingen gaan vandaag de dag ontzettend snel. Zorg er dus voor dat je de concurrentie constant in de gaten kan houden, zodat je weet wanneer het nodig is om te handelen om de concurrentie voor te blijven. Meer over het maken van een concurrentieanalyse lees je hier.
Maak duidelijke goals voor de komende jaren
Het feit dat je bedrijf over een jaar nog bestaat, staat niet altijd gelijk aan succes. Om te weten en te meten of het goed gaat met je bedrijf wil je in staat zijn om te zien of je de targets haalt voor het volgende jaar en de daarop volgende jaren. Maak daarvoor dus duidelijke doelen die ook duidelijk zijn voor iedereen die werkzaam is binnen de organisatie. Zo weet iedereen waar ze staan en waar ze aan dienen bij te dragen.