Email Marketing oplossingen vergeleken

Email Marketing oplossingen vergeleken

Mailchimp en AWeber zijn twee giganten in de wereld van email marketing. Email marketing is voor veel bedrijven een essentieel onderdeel van de marketing mix. Mailchimp en AWeber zijn oude en gevestigde namen op het gebied van email oplossingen. Het zijn concurrenten van elkaar en ze hebben dusdanig goed over hun diensten nagedacht dat ze beide een redelijk complete oplossing bieden. De meeste bedrijven zullen dan ook niet snel een verkeerde keuze maken als ze uit beide oplossingen moeten kiezen. Desondanks is het goed om beide oplossingen goed met elkaar te vergelijken alvorens er een keuze tussen beide oplossingen wordt gemaakt. Zeker in het geval van speciale of specifieke wensen kan je met de ene oplossing nu eenmaal beter uit de voeten dan met de andere. In dit artikel zullen we de belangrijkste verschillen tussen Mailchimp en AWeber uiteenzetten zodat jij een goede vergelijking kunt maken.

Wat zijn Mailchimp en AWeber

Mailchimp en AWeber zijn de marktleiders op het gebied van email marketing services. Ze zijn zowel op het gebied van functionaliteit en prijsstelling concurrerend ten opzichte van kleinere spelers. Hoewel er veel overeenkomsten tussen Mailchimp en AWeber zijn is het vergelijken van de twee door de vele kleine verschillen een uitdaging.

Beide oplossingen bieden de mogelijkheid om op te schalen naar abonnementen die geschikt zijn voor meer ontvangers en meer functionaliteit. Ook is de ondersteuning bij beide voldoende en is de aflevering van de email – waar het uiteindelijk allemaal om draait – betrouwbaar. Beide oplossingen zijn goed instaat om de SPAM filters van de belangrijkste email clients te passeren.

Mailchimp versus AWeber

AWeber is in 1998 opgericht met het doel om email marketing voor kleine bedrijven bereikbaar en makkelijker te maken. Vandaag de dag wordt AWeber door meer dan 100.000 kleine bedrijven over de wereld gebruikt.

Aan de hand van meer dan 700 templates, rechtsvrije afbeeldingen en autoresponders kan je AWeber helemaal personaliseren en naar eigen hand zetten.

Mailchimp is in 2001 opgericht als een projectje om email marketing service diensten te kunnen aanbieden aan kleine bedrijven. Inmiddels in Mailchimp uitgegroeid tot het leidende email platform met meer dan 16 miljoen gebruikers. Dit dankzij de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van een uitgeklede versie van de dienst.

Ook Mailchimp biedt vele templates, autoresponders, optimalisatie mogelijkheden en analytics.

Aan de slag met email marketing

Om Mailchimp met AWeber te kunnen vergelijken is het goed om te kijken hoe laagdrempelig de diensten zijn om te gaan gebruiken. Bij AWeber kan je beginnen met een gratis proefperiode van 30 dagen. Na het invullen van wat gegevens en je credit card informatie kan je aan de slag.

Op de site van AWeber vindt je instructievideo’s die je begeleiden door het proces, mocht je hier behoefte aan hebben. Om te kunnen beginnen met email marketing heb je een aantal elementen nodig die je zult moeten opzetten.

Wat je nodig hebt is een formulier waar je klanten zich kunnen opgeven voor je email nieuwsbrieven en een bevestigingsmail die men zal ontvangen na inschrijving. Verder kan je inrichten wat je wilt gaan meten met je analytics mogelijkheden die het biedt.

Bij Mailchimp kan je ook beginnen met een gratis account. Deze blijft gratis zolang je onder een bepaald aantal nieuwsbriefontvangers blijft en niet al te wilde dingen wilt wat betreft functionaliteit. Zodra je boven een bepaald aantal subscribers komt of meer dan een bepaald aantal mails per maand gaat versturen dan ben je wel gebonden aan een betaalde versie van Mailchimp. Naarmate het aantal subscribers wat je hebt blijft groeien zal je ook moeten doorgroeien met het abonnement wat je hebt. Je komt dan in een steeds duurder abonnement uit, wat ook logisch is.

Bij Mailchimp kan je wel aan de slag zonder dat je op voorhand je credit card informatie verstrekt. Een goede functie van Mailchimp is dat je je domein moet verifiëren voordat mails kan gaan versturen. Dit willen ze natuurlijk zodat hun gratis dienst niet wordt misbruikt voor het versturen van SPAM. Maar een voordeel hiervan is dat je mailtjes niet geblokkeerd zullen worden door de SPAM filters van de mailclients van je klanten.

Waarschijnlijk zal je al een lijst hebben van klanten die je in je email marketing systeem wilt importeren. Zowel Mailchimp als AWeber bieden je de mogelijkheid om lijsten te importeren. Bij AWeber kan je lijsten in verschillende formaten importeren of deze zelfs gewoon te kopiëren en plakken zodat er altijd wel een mogelijkheid is om je klanten in AWeber te krijgen.

Bij Mailchimp kan je CSV of Excel bestanden importeren. De informatie die je importeert kan je gelijk voorzien van velden zodat je deze kunt overnemen uit, bijvoorbeeld, je verkoopsysteem.

Prijzen

Je kunt natuurlijk onmogelijk twee diensten met elkaar vergelijken zonder naar de prijzen te kijken. Indien je niet veel nodig hebt qua functionaliteit dan zal het vergelijken gewoon neerkomen op het vergelijken van de prijzen tussen Mailchimp en AWeber. Hierbij is het wel belangrijk dat je weet hoeveel subscribers je wilt bedienen en hoeveel mails je maandelijks – in totaal – wilt versturen. Dit bepaald namelijk de prijs van het abonnement.

Voor de prijzen van AWeber hoef je alleen maar te kijken naar het aantal subscribers. Deze bepalen de prijs. Het maakt daarbij niet uit hoeveel mails je gaat versturen. AWeber snapt dat je slim genoeg bent om in te zien dat je niet dagelijks je klanten zal gaan mailen aangezien ze dit als Spammen zullen gaan zien.

Voor de prijs van Mailchimp is het wel belangrijk dat je kijkt naar het aantal mails wat je maandelijks gaat versturen. Zolang je iedere klant niet vaker dan wekelijks één mail stuurt dan hoef je niet te letten op het aantal mails wat je mag versturen. Als je vaker wilt gaan mailen dan zal je in een duurder abonnement vallen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *