Goede personeel vinden

Goede personeel vinden

Het is tegenwoordig niet gemakkelijk om professioneel horecapersoneel te vinden. Daarnaast zijn er weinig mensen die de juiste certificaten en kwaliteiten hebben om in de horeca te mogen werken. Regelmatig staan wij op feesten, beurzen en congressen en om daar goed personeel voor te vinden, maken wij gebruik van een horeca uitzendbureau in Amsterdam. Maar wij begrijpen dat je als ondernemer niet continu met uitzendkrachten wilt werken. Hieronder vind je daarom vier tips voor het aannemen van nieuw horecapersoneel.

  1. Trek voldoende tijd uit
    Het is niet verstandig om het sollicitatieproces op te dringen. De kans is hierdoor veel kleiner dat je goed personeel kiest. Je kunt het beste rustig de tijd nemen voor de gesprekken en voer ook meerdere gesprekken.
  2. Goede wervingsmiddelen
    Goede wervingsmiddelen is iets wat vaak vergeten worden. Een briefje op de muur kan wel de aandacht trekken, maar kan er ook heel onverzorgd uitzien en daardoor averechts werken. Maak daarom een verzorgd visitekaartje en benoem in de wervingsactie de uitdagingen en voordelen van de kandidaten. Denk aan bedrijfsuitjes, een leuk team, goed salaris, doorgroeimogelijkheden of trainingen.
  3. Stel eisen
    Voordat je aan het sollicitatieproces begint, is het handig om een lijst met voorwaarden en eisen op te stellen. Je hebt hierdoor gelijk een lijst met criteria, maar je weet ook wat je zelf in iemand zoekt. In zo’n lijst zal gelijk duidelijk worden wat je belangrijk vindt.
  4. Voer de gesprekken als bedrijfsleider niet alleen
    Veelal worden de gesprekken door één persoon gevoerd. Toch is het verstandig om juist ook andere mensen bij het gesprek te betrekken. Deze mensen kennen het bedrijf ook goed en zien ook of een sollicitant in het team past. Daarnaast kan je ook makkelijk nog met iemand overleggen.

Veel succes met het vinden van personeel!