Kantoren vergelijken, hoe ga je te werk?

Kantoren vergelijken, hoe ga je te werk?

Elk groeiend bedrijf herkent het wel, op een gegeven moment moet de stap gemaakt worden van je werkkamertje naar een echt kantoor of werkplek in een coworking space. Maar wat komt er nou allemaal kijken bij het vergelijken en uitzoeken van een nieuw kantoor? De huidige digitale wereld biedt groot aantal mogelijkheden. Bijna alles is online te vinden en te vergelijken, zo ook kantoren. Naast een groot aantal mogelijkheden, kan het wereldwijde web ook zaken ingewikkelder maken. Tegenwoordig zijn er namelijk zoveel verschillende opties als het op kantoren aankomt, die zijn niet altijd even gemakkelijk te vergelijken. Hier volgt een simpel stappenplan van de verschillende stappen die komen kijken bij het vergelijken van kantoren.

Dit moet je weten vóór het vergelijken

Voordat je echt op zoek gaat zijn er een paar zaken van belang die je eerst vast moet stellen. Allereerst is het belangrijk om een kantoor vinden dat bij jouw bedrijf past. Goed om te weten is dat er verschillende soorten kantoren zijn.

Conventionele kantoorruimte

Om te beginnen heb je een conventioneel kantoor. Hier gaat het meestal om een heel kantoor of hele verdieping, grote oppervlaktes dus. Het is een kaal kantoor, waar geen services aanwezig zijn. Je moet dus zelf alles regelen. Het grote voordeel is dat deze kantoren het goedkoopst zijn per vierkante meter.

Bedrijfsverzamelgebouw

Het bedrijfsverzamelgebouw: hier deel een kantoorgebouw met andere bedrijven en deel je enkele faciliteiten. Zo is er meestal een grote vergaderruimte beschikbaar en soms een lunchgelegenheid. Vaak beschik je zelf over een kleinere vergaderruimte. In de meeste gevallen worden deze kantoren kaal opgeleverd en zonder services.

Business Center

Het business center: hier heb je over het algemeen zakelijke ondernemers en kleinere kantoren. Alhoewel het tegenwoordig steeds gangbaarder is om grotere metrages te huren in een business center. In tegenstelling tot de eerste twee, heeft een businesscenter een breed scala aan services. Van lunchfaciliteiten tot een stomerij en van een receptie tot het boeken van zakenreizen. Je betaalt meestal per werkplek. Zowel kleine als grotere bedrijven zijn hier gevestigd en maken gebruik van veel services en flexibaliteit. Je kunt bijvoorbeeld vaak ook terecht bij de andere locaties van jouw business center.

Coworking Spaces

Als laatste zijn er kantoorgebouwen die ingericht zijn op coworking. Dit is eigenlijk een beetje een combinatie tussen een business center en een open vloer met flexibele werkplekken. Wederom zijn hier veel services te vinden waar veel verschillende mensen gebruik van maken. Een coworking omgeving kenmerkt zich door een bruisende omgeving, met veel events, gezellige borrels en veel interactie. Er wordt veel samengewerkt en het is goed mogelijk hier ook potentiële klanten tegen te komen.

Het type kantoor moet niet alleen goed met jouw organisatie matchen, het is ook van belang dat deze binnen het kostenplaatje past. Een kantoor kan namelijk snel in de kosten oplopen. Het is daarom belangrijk om goed te berekenen hoeveel m2 je nodig hebt. Je wil er namelijk niet achter komen dat je te krap zit na de verhuizing, maar je wil ook niet onnodig in een te grote dure ruimte zitten. Als laatste, maar niet minder belangrijk is de plek van je kantoor. In welke stad of streek wil je je (nieuwe) bedrijf vestigen? Ook dit is van grote invloed op jouw huurprijs en het aanbod.

Op zoek naar jouw kantoor

Zodra je de bovenstaande aspecten helder hebt, kan je gericht enkele kantoren vergelijken. Ga naar een vergelijkingssite voor kantoren en zoek naar de stad waar jij een kantoor wil huren. Je kan kijken naar de lijst met kantoren en zien welke goed bij jouw bedrijf past. Is het kantoor dichtbij het openbaar vervoer? De snelweg? Is het gelegen in het centrum? Is het gemeubileerd? Welke services heb jij nodig? Zo zijn er diverse aspecten die je mee kunt nemen.

Je kan gebruik maken van vergelijkingsfuncties, waarbij verschillende kantoren naast elkaar gelegd kunnen worden. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Er zijn genoeg mensen die van jouw zoektocht hun werk hebben gemaakt. Zogeheten kantoorspecialisten zoeken samen met jou het perfecte kantoor. Ja, de opties zijn eindeloos, maar juist door dit brede aanbod en de hulp van experts, zit jouw perfecte kantoor er altijd tussen.

Ga jij je oude kantoorpand verkopen? Dan ben je verplicht om een energielabel aan te vragen, zodat je deze aan de nieuwe eigenaar kunt overdragen wanneer de verkoop is afgerond. Meer informatie nodig? Bekijk hier de mogelijkheden voor het aanvragen van een energielabel voor jouw kantoorpand.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.