Waar moet u op letten bij het vergelijken van cashback?
Bent u bekend met cashback? Dit is een nieuwe vorm van korting krijgen op een product. Indien iemand is geïnteresseerd in een product, dan is de kans groot dat er een actie aan gekoppeld is. Het product kan bijvoorbeeld in prijs zijn verlaagd of er kan dus een cashback actie op zitten. Cashback acties zijn iets van de laatste jaren. Dit is een mooie kans voor de consument om wat extra’s te verdienen bij een aankoop. De consument krijgt namelijk een percentage van het aankoopbedrag terug. Voor de meeste mensen klinkt dit als muziek in de oren, alleen kennen velen deze nieuwe manier van korting nog niet zo goed. Daarbij komen er ook steeds meer platformen die cashback acties aanbieden. Alleen hoe weet iemand bij welke ze moeten aankloppen en waar moet ze op letten bij het vergelijken van cashback?
Hoe werkt cashback?
Om duidelijk te maken waar iemand op moet letten bij het vergelijken van cashback, is het raadzaam om eerst uit te leggen hoe het in zijn werk gaat. Voor mensen die het al vaker hebben gedaan is het gesneden koek. Consumenten die nog nooit met cashback acties hebben gewerkt dienen zich eerst aan te melden op een website. Vervolgens krijgen ze hier een bevestiging waarnaar ze worden geactiveerd op het platform. Na de aanmelding kan het feest beginnen, want het shoppen kan beginnen. Op het desbetreffende platform kan nu gezocht worden naar het gewenste product. Deze kan dan worden geregistreerd en worden afgerekend. Bij het afrekenen wordt er een deel van het aankoopbedrag teruggegeven. Dit kan tevens worden gezien als korting op het product. Het claimen van cashback is dus eigenlijk een fluitje van een cent.
Soorten cashback acties
Cashback platformen maken duidelijk onderscheid tussen twee soorten acties. De meest voorkomende is dat een gedeelte van het aankoopbedrag wordt teruggegeven aan de consument. Bij de andere actie is het iets complexer. Daar krijgt de consument in de beginfase minder geld terug, maar kan diegene door e-mails en vragen te beantwoorden meer geld ontvangen. Sommige cashback platformen doen dit bewust om zo aan informatie te komen van de consument. Op een later moment kunnen zij dan diegenen benaderen om nog meer gebruik te maken van een cashbac kactie. De eerste actie lijkt voor de meesten het populairst, maar desondanks wordt de tweede actie ook steeds vaker gebruikt.
Vergelijken
Wanner iemand heeft bepaald welke actie het meeste geschikt is, wordt het tijd om producten en platformen met elkaar te vergelijken. Ook al lijkt het zo dat ieder platform dezelfde actie aanbiedt, zo blijkt in de praktijk dat er wel degelijk verschillen tussen zitten. Belangrijk is dan ook dat een consument goed kijkt naar alle acties die worden aangeboden. Bij de één kan een product worden aangeboden met meer korting, terwijl datzelfde product bij de ander voor een hoger bedrag wordt verkocht. Ook moet de consument voor zichzelf te rade gaan of iemand echt een product nodig heeft, of dat diegene het alleen maar koopt vanwege de cashback korting. De raad is dat iemand alleen gebruik moet maken van de actie als diegene daadwerkelijk een product nodig heeft. Bovendien is het vergelijken van platformen ook geen overbodige luxe, want uiteindelijk helpt het iemand om het goedkoopste product aan te schaffen.